Sve što treba da znate o gumama

Ljudi gume obično ne smatraju baš najvažnijim  delom automobila iako je to potpuno pogrešno. Gume kao deo vozila koji je jedini u dodiru sa putem, spadaju u najvažnije delove vozila.

Ovde ćemo pokušati da vam objasnimo šta su gume zapravo – najvažniji, visokokvalitetni deo šasije, napravljen od strane eksperata specijalno za moderne brze i snažne automobile. Pored toga što gume treba da se prilagođavaju  različitim sistemima vešanja i da odgovaraju precizno na komande volana , već trebaju da pruže udobnost u vožnji i da budu trajne.

Iznad svega, da bi vozila bila bezbedna na putu, gume moraju biti sposobne da se nose sa silama koje utiču direktno na njih – kada se koči, ubrzava ili skreće.

Ovo je posebno važno kada je put mokar i klizav ili pokriven sa snegom i ledom. Zato, imajući u vidu vašu bezbednost, daćemo vam neke korisne predloge i savete kako da vodite računa o vašim gumama na pravi način.

REDOVNO PROVERAVAJTE VAŠE GUME

Preporučujemo da obavezno proveravate pritisak u gumama (uključujući i rezervnu) svake dve nedjelje. Ukoliko sumnjate na oštećenje gume, obavezno odvedite vozilo da gume pregleda profesionalac u specijalizovanom servisu za gume.

 

IZBEGNITE OŠTEĆENJA NA GUMAMA

TrebaDaZnate_1

Guma se može oštetiti često i bez znanja vozača. Ukoliko sumnjate na oštećenje gume, obavezno odvedite vozilo da gume pregleda profesionalac u specijalizovanom servisu za gume.

Ukoliko treba da pređete preko neke prepreke, priđite joj polako i pod što pravijim uglom. Redovno proveravajte da li na spoljnoj površini vaših guma postoje oštećenja kao: posekotine, poderotine ili izbočine (kile, bubrezi) i sl.

 

NE FORSIRAJTE VAŠE GUME

Forsiranje gume (preveliko opterećivanje) u smislu prevelike brzine ili ubrzanja, odnosno pretovaranja vozila, se mora izbegavati. Isti je efekat kao kod nedovoljnog pritiska i može prouzrokovati nepopravljivu štetu na gumama

Mi preporučujemo: 

Izbjegavajte pretovaranje vašeg vozila. Ukoliko nameravate da vozite pod punim utovarom ili najvećom brzinom podesite pritisak u vašim gumama prema uputstvima datim od strane proizvođača vozila.

 

PROVERAVAJTE PRITISAK U VAŠIM GUMAMA REDOVNO

Pritisak u gumama igra ključnu ulogu u životnom veku i perfomansi gume. Pritisci u gumama se određuju  za svako vozilo pojedinačno od strane proizvođača vozila, a na osnovu specifičnog modela vozila. Preporučene pritiske u gumama od strane proizvođača za vaše vozilo možete pročitati (naći) na poklopcu rezervoara, vratima auta ili fijoci za rukavice.

TrebaDaZnate_2

Nedovoljno napumpane ili previše napumpane gume, umanjuju sposobnost prijanjanja gume za put. Ne samo da će prouzrokovati brže ili neujednačeno trošenje gazećeg sloja gume, već će u najvećoj meri uticati na stabilnost vozila, što može biti posebno opasno kod ulaženja u krivine pri većim brzinama.

Ukoliko pritisak u gumama nije adekvatan teretu koji vozilo nosi, temperatura u gumi se povećava usled većeg savijanja. Prevelika temperature može uzrokovati oštećenje strukture gume, čak i otkazivanje gume.

Mi preporučujemo:

PROVERAVAJTE pritisak u vašim gumama svake dve nedjelje i korigujte ga ukoliko je potrebno. Zapamtite, pritisak se proverava samo kada su gume hladne, nikako kada su još tople posle vožnje. Takođe, ne zaboravite da proverite i vašu rezervnu gumu, s obzirom da ne možete znati kada vam može zatrebati.

 

OBRATITE PAŽNJU NA DUBINU ŠARE VAŠIH GUMA

Obratite posebnu pažnju na gazeći sloj (šaru) gume – on ima snažan uticaj na nekoliko parametara kada su performanse gume u pitanju. Izuzetno važan faktor je dubina gazećeg sloja gume, koja po zakonu mora biti minimalno 1.6 mm (odnosi se na letnje gume i može biti različito u različitim državama). Ukoliko vozite sa gumama koje imaju nedovoljnu dubinu šare gazećeg sloja, rizikujete kaznu kod saobraćajne policije.

TrebaDaZnate_3

Tread Wear Indicator (TWI) ili Indikator trošenja gazećeg sloja je važan alat za procenu preostale dubine gazećeg sloja gume. Poprečno ispupčenje u kanalima između lamela gume ima visinu od 1.6 mm, tj ono postaje dodirni sloj šare gazećeg sloja gume sa putem, jednom kada se isti spusti na zakonski minimalnu dubinu od 1.6 mm. Zimske gume Continental marke, na pr. imaju dodatni indikator trošenja gume na dubini od  4mm, jer performanse zimskih guma značajno opadaju kada dubina gazećeg sloja douslede na ovu granicu ili ispod nje.

Mi preporučujemo:

Kako potrošene gume značajno uvećavaju rizik od akvaplaninga i slabe kočenje vozila na mokrom putu, mi čvrsto preporučujemo njihovu zamenu pre nego što dostignu zakonsku granicu dubine šare gazećeg sloja.

Najbolje je voditi se pravilom da se letnje gume promene kada dostignu 3mm dubine šare, a zimske 4mm.

 

KAKO DUBINA ŠARE UTIČE NA KOČENJE, NA DISTANCU KOČENJA

TrebaDaZnate_4

 

OBAVEZNO VODITE AUTO U PROFESIONALNI SERVIS NA REDOVNU KONTROLU GUMA I SAMOG VOZILA.

Ovo podrazumeva balansiranje vaših guma i proveru geometrije (reglaže) trapa na svakih 5-7 hiljada km. Redovno balansirajte vaše gume – recimo kod zamene letnjih sa zimskim – na taj način ćete se voziti bez vibracija u trapu. Pored toga što će se vozilo kretati mnogo udobnije, trošenje gazećeg sloja vaših guma će biti značajno smanjeno, kao i trošenje djelova trapa. Još jedan pozitivan aspekat ovoga je to što ćete na taj način povećati bezbednost drugih učesnika u saobraćaju, vaših saputnika i vas samih.

 

PRE ILI KASNIJE, MORAĆETE ZAMENITI VAŠE GUME.

Vreme zamene guma je odluka koju donosi isključivo vlasnik guma. Vlasnik guma prilikom odlučivanja o zameni treba voditi računa o različitim faktorima kao što su: prethodno održavanje guma, uslovi u kojima su čuvane/vožene, napraviti vizuelni pregled i procenu dinamičkih performansi guma (u vožnji). Kupac treba konsultovati profesionalce koji rade u servisima za gume, ukoliko imaju bilo kakva pitanja vezano za životni vek njihovih guma.

Gume treba menjati iz različitih razloga, uklučujući istrošenost do minimalne dubine šare, oštećenja ili pogrešna upotreba (pukotine, posekotine, udarci, lomovi strukture, kile (bubrezi), pretovar itd). Zbog ovih razloga, gume, uključujući i rezervnu, moraju biti kontrolisane redovno, na pr. svake dve nedjelje. Redovne provere su posebno važne što se guma duže upotrebljava.
Vozači moraju voditi računa o vizuelnom stanju njihovih guma. Takođe moraju voditi računa o svakoj promeni u dinamičkim performansama guma kao na primjer: povećano gubljenje pritiska, buka ili vibracije. Takve promene mogu ukazivati na to da jedna ili više guma moraju odmah biti izbačene iz upotrebe kako bi se izbjegao gubitak guma tokom vožnje i time rizikovala bezbednost vozača.

 

PROVERITE KOLIKO SU GUME STARE

Radni vek gume je proizvod različitih faktora: načina njenog čuvanja, rotiranja i uslova u kojima je guma korišćena tokom svog radnog veka (tereta, brzine, pritiska u gumi, oštećenja na putu, itd.). Kako uslovi korišćenja mogu biti izuzetno različiti, tačno predviđanje životnog veka guma nije moguće – niko vam ne može reći koliko će vaše gume trajati.

Kako biste mogli proveriti kada su gume proizvedene, veliki proizvođači guma koriste unificirani sistem kodiranja (označavanja). Ovaj kod možete naći na bočnom zidu vaše gume. Na gumama proizvedenim posle 1999 – te poslednje 4 cifre označavaju datum proizvodnje gume. Prve dve od ove 4 cifre označavaju nedelju proizvodnje. Poslednje 2 označavaju godinu proizvodnje. Na primjer, oznaka na gumi 2207 znači da je guma proizvedena u 22. nedelji 2007. godine.

 

KADA SE SPOLJAŠNJA TEMPERATURA SPUSTI ISPOD 7 STEPENI, PREĐITE NA ZIMSKE GUME

TrebaDaZnate_5

Kako se zima približava, vozači bi trebali razmisliti o tome kakve ih sve vremenske nepogode mogu snaći na putu. Dovoljno je da čujete meteorološke prognoze za zimu tipa: očekuje se sneg, led kiša i poledica, pa da shvatite da će vam verovatno trebati i gume koje se mogu nositi sa tim vremenskim usloviima.

Znači, ukoliko je termometar ispod 7 stepeni Vreme je da pošaljete vaše letnje gume na odmor. Putevi će biti očekivano klizavi i mokri, a zimske gume mnogo bolje prijanjaju u ovim uslovima nego letnje gume. Za vašu bezbednost, zimske gume biste trebali postaviti pre samog starta zimske sezone.

TrebaDaZnate_6

 

SAVRŠENO PRIJANJANJE, KAKVO GOD DA JE VREME

Ukoliko prilagodite vaš način vožnje zimskim uslovima to će puno pomoći očuvanju vaše bezbednosti iako zimske gume pružaju dodatnu zaštitu od neprijatnih iznenađenja tokom zimske sezone. U poređenju sa letnjim gumama one pružaju veću bezbednost – posebno kod kočenja – na hladnim i mokrim cestama, kao i u uslovima snega i leda.

10 zimskih saveta za vozače.

Ledene temperature, snegom pokriveni putevi, magla – zima stvarno stavlja sve vozače na test.

1. Zimske gume: Pravilo je jednostavno: Zimske gume od kraja leta (kalendarskog) do Vaskrsa. U ovom periodu temperature često padaju ispod 7 stepeni i letnje gume gube njihovo dobro držanje na putu. “Samo zimske gume imaju odgovarajuću smješu gume u gazećem sloju, dovoljan broj lamela i visoko prijanjajuće bočne ivice koja je potrebna da obezbedi najveću moguću sigurnost u zimskim uslovima vožnje.” Smeša gume korišćena za letnje gume se stvrdne već pri temperaturama daleko iznad tačke smrzavanja. Zimske gume na drugu stranu, ostaju mekane i elastične i može se računati da će držati kontakt sa putem,“ kaže Bolze. On preporučuje da zimske gume imaju uvek dubinu šare ne manju od 4 milimetra. Samo tada zimske gume sa više od 2,000 zareza na lamelama se dovoljno šire pod opterećenjem kako bi mogle osloboditi svoj puni potencijal. Zimske gume se ne bi trebale voziti duže od 6-7 zimskih sezona, dodaje Bolze. Kako Vreme protiče, zbog zimske upotrebe i lagerovanja leti, Smeša gume gazećeg sloja počinje da se stvardnjava.U nekim slučajevima upotreba zimskih guma je obavezna po zakonu. U mnogim evropskim zemljama se zahteva upotreba odgovarajuće opreme za zimu, pa i zimskih guma.

2. Čuvanje gume: Letnje gume se moraju pravilno čuvati kako bi prezimile neoštećene. Oni koji žele da ih čuvaju sami trebaju poštovati sledeća pravila: Pre skidanja guma sa vozila, označite ih sa kredom kako biste znali prilikom sledeće montaže gde su bile postavljene na vozilu (PL = prednja lijeva, ZD = zadnja desna itd.). Očistite gazeći sloj od kamenčića i prljavštine, kao i felnu. Okačite kompletne točkove (guma na felni) na kuke ili ih postavite na policu za gume. Možete ih i jednostavno postaviti jednu na drugu. Izbjegnite postavljanje guma skinutih sa felni jedne na drugu, bolje ih postavite na policu za gume. Važno je da se ove gume okrenu svake 4 nedjelje tako da se ne oslanjaju na isto mjesto na gumi čitavo Vreme. Uopšteno, gume ne smiju doći u kontakt sa uljem ili gorivom, mašću ili lakom. Prostorija u kojoj se gume čuvaju mora biti hladna i mračna.

3. Provera: Verovatno nema ništa gore od toga kada ostanete zaglavljeni sa svojim autom na putu tokom zime. Da biste ovo izbegli, sve vitalne funkcije/delove vašeg auta morate proveriti na jesen. Mnoge garaže ili servisi za opravku nude ovu vrstu provere akumulatora, svetala, brisača, kočnica i guma.

4. Samostalne provere vozila: Uz to što ćete svoj auto odvesti na servis, vi kao vozač možete napraviti nešto dobro za svoj auto: nesmrzavajuća tečnost za pranje šoferšajbne je neophodna za zimu. Čisti prozori i šoferšajbna mogu biti i najvažniji u mračnim zimskim danima. Takođe je dobra ideja ofarbati ili samo prekriti sa farbom bilo koje oštećenje boje na vozilu kako ne bi mokri i slani (so posuta po putevima) uslovi izazvali rusledu na istim. Takođe postoje razni proizvodi na bazi silikona ili alkohola ili praha koji se mogu utrljati ili naneti na gumene lajsne/kedere na vratima i gepeku da biste sprečili smrzavanje istih što bi rezultiralo nemogućnošću otvaranja vrata ili gepeka.

5. Oprema u vozilu: Morate imati ispravan grebač leda, kablove za akumulator, bat. lampu, ćebe i rukavice u vašem vozilu. Takođe ukoliko imate odmrzivač brava vrata negde u vozilu, neće vam biti od pomoći sem ukoliko vrata ne otvarate iznutra. Njega morate imati van vozila u njegovoj blizini.

 6. Vozačko ponašanje u zimskim uslovima: Vozači se suočavaju sa različitim situacijama tokom zime: nepredvidivim promenama vremena, nanosima snega, poledici i ledu, slabom vidljivošću i hidro/akvaplaningom. Kvalitetne zimske gume su visokotehnološki proizvod i dodatno su obezbeđujuće  zimi u kritičnim situacijama. Međutim, one nisu garant potpune bezbednosti kada nesavesni vozač sedne za volan. Vozači se stoga savetuju da uvek voze pažljivo zimi i ne izazivaju kritične situacije brzom vožnjom ili konstantnom vožnjom “u branik” vozilu ispred. Nije nužno reći da zakoni fizike važe i u zimskim uslovima.

 7. Magla: Magla se može pojaviti niotkuda, pre svega u hladnim mesecima tokom zime, kada postoje značajne razlike između temperature vazduha, pa vlažnost vazduha igra najznačajniju ulogu. Magla se može pojaviti iznenadno, čak i u veoma sunčanim danima. Kada naiusledete na nju, vozači se strogo savetuju da maksimalno smanje brzinu i ostanu u vidokrugu zadnjih svetala na vozilu ispred njih ukoliko se isto ne kreće prebrzo. Osnovno pravilo ponašanja u magli je: Usporite dovoljno i održavajte bezbednu distancu od vozila ispred. Morate biti sigurni da možete ukočiti potpuno na dužini puta koju možete jasno videti ispred sebe.

 8. Čuvajte se akvaplaninga: Velika kiša i sneg koji se topi zimi i u proljeće, čine idealne uslove za akvaplaning. Akvaplaning se dešava kada se toliko vode nakupi ispred i ispod guma, da zarezi i kanali na gazećem sloju više nisu u mogućnosti da je izbacuju izazivajući klizanje gume na vodenom filmu. Kada vozač oseti da vozilo gubi kontakt sa putem, treba popustiti pedalu gasa, eventualno prešaltati u manju brzinu i sačekati dok guma ponovo ostvari kontakt sa putem

 9. Mostovi pokriveni ledom: Mostovi mogu predstavljati rizik, pogotovo na jesen. Most može biti neočekivano klizav iako su putevi suvi i bez leda. Za razliku od podloge na čvrstim putevima, asfalt na mostovima ne čuva toplotu, dozvoljavajući da se vlaga iz vazduha ili male kiše smrzne puno lakše. Stoga vozači treba da obrate posebnu pažnju na mostovima.

10. Lanci za sneg: Zimske gume ne mogu biti zamena za lance za sneg kada se vozite po planinama. U mnogim slučajevima lanci za sneg su jednin način da pređu bezbedno preko strmih, snegom pokrivenih delova puta. Na mnogim evropskim  deonicama puteva vozači su obavezni da imaju lance za sneg. Plavi saobraćajni znaci sa belim lancima za sneg su upozorenje vozačima za ovo. Ono što je bitno je to da lanci za sneg moraju biti odgovarajuće veličine (tačnih dimenzija kao što piše na bočnoj strani vaših guma). Lanci se montiraju na pogonske točkove. Naravno, poželjno ih je staviti pre nego što započnete put na putu pokrivenom snegom, a ukoliko naiđete na sneg nemojte čekati nizbrdicu ili uzbrdicu, već ih montirajte što najpre možete. Lanci se mogu koristiti isključivo na snegom pokrivenom putu (ne odnosi se na povremene prekide puta čiste od snega, preko njih možete preći).

Podeli: