Montaža i balansiranje

Da bi guma bila bezbedna namontirana i izbalansirana, pre svega morate da se obratite profesionalnom servisu za gume. Servis mora imati kvalifikovane profesionalce sa odgovarajućom opremom za rad.

Kod montaže je posebno važno DA…

  1. Guma nalegne dobro i sigurno sa obe strane na felnu
  2. Felna nije iskrivljena ili oštećena
  3. Se obavezno zameni ventil
  4. Ne postoje naslage prljavštine između felne i glavčine točka
  5. Su svi šrafovi bezbedno i propisno pritegnuti
  6. Da felna dobro nalegla na glavčinu i da je glavčina čista

Definicija balansiranja je…jednako raspoređivanje mase oko ose rotacije, gde je centar gravitacije ujedno i centar rotacije. Da prevedemo… Balansirana guma je ona kod koje se masa gume jednako distribuira oko osovine auta kada se montira na felnu i kasnije na osovinu auta.
Balansirane gume mogu značajno uticati na zadovoljstvo i bezbednost prilikom vožnje auta. Neka vozila su osjetljivija na neizbalansirane gume nego druga, ali vibracija ne prija ni jednom vozilu.

Neizbalansirana guma može bitno uticati na kvalitet vožnje, skratiti životni vek gume, ležajeva točka, amortizera i drugih delova trapa. Ukoliko vaš auto ima vibracije koje zavise od brzine kojom se krećete i obično se primećuje oko 70-80 km/h i povećava se kako povećavate brzinu, najverovatnije ima veze sa balansiranjem. Drugi primarni uzrok je taj što ni guma ni felna nije perfektno okrugla. Problem nastaje kada se visoka tačka na gumi i visoka tačka na felni poklope. Ukoliko se to desi, onda će vibracija biti neizbežna jer to uvećava efekat nesavršenog kruga gume i felne. Ukoliko se ovakva situacija desi, problem može biti najčešće rešen prostom rotacijom gume oko felne. Profesionalni majstor za gume treba da odvoji gumu od felne i da je okrene za 180 stepeni i ponovo napumpa, pošto opet namaže deo gume koji naleže na felnu. Nepravilnost treba da bude značajno redukovana ili eliminisana, a ukoliko se to ne desi, onda treba probati opet, s tim da se ovog puta guma okreće za samo 90 stepeni, a ukoliko ovo ne otkloni problem, onda se guma okreće za dodatnih 180 stepeni u trećem pokušaju. Ukoliko se uradi ovako, visoka tačka na gumi je postavljana na svaku četvrtinu felne. Na jednoj od ovih tačaka guma treba biti dobra i obla. Tada treba ponovo izbalansirati gumu i probati auto. Ukoliko se vibracije nastave, problem je ili u gumi, ili negde drugo na vozilu.

ZAPAMTITE!

Ozbiljne povrede mogu nastati od eksplozije gume zbog nepravilnog montiranja – nikada ne treba pumpati gumu preko propisanog maksimalnog pritiska kako bi nalegla na felnu. Montirajte uvek samo na odgovarajuću, propisanu felnu. Samo posebno obučeni profesionalci trebaju montirati gume.

Podeli: